Objawy zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci

Integracja sensoryczna lodz to zdolność organizmu do prawidłowego interpretowania bodźców, które docierają do niego z otoczenia. Rozwija się już u niewielkich dzieci i umożliwia im nauczyć się, jak zbudowany jest otaczający świat, zrozumieć go oraz z interpretować. Problemy z integracją sensoryczną zauważalne są już u malutkich dzieci, niemniej jednak często czasami dopiero w przedszkolu albo żłobku nauczyciel zwróci uwagę na to, że dziecko potrzebuje pomocy specjalisty.

Czasami to, co rodzice odbierali jako upór dziecka, nie jest wcale jego złośliwością a świadczy o pewnym zaburzeniu w sferze SI. Ogólnie rzecz biorąc, gdy występują zaburzenia SI, można zaobserwować u dziecka takie objawy, jak: kłopoty z jedzeniem, przyjmowaniem pokarmów (zaburzenie żucia, niechęć do jedzenia pokarmów twardych, brak kwalifikacji picia całkiem inaczej niż przez słomkę pomimo gotowości wiekowej), zwiększona wrażliwość na dotyk, szczególnie z uwzględnieniem modyfikacji temperatury, np. skrajnie negatywna reakcja na dotyk zimną dłonią, słaba koordynacja ruchowa (dziecko często przewraca się, wydaje się, że ma mniejszą sprawność motoryczną, unika aktywności fizycznej, bo mu ona nie wychodzi).. U dzieci w wieku szkolnym dochodzą do tego inne objawy powiązane z umiejętnościami, które dziecko nabywa od pierwszej klasy, a wręcz zerówki. Tu pojawić się mogą takie zaburzenia, jak dysgrafia, dyskalkulia, dysleksja, kłopoty społeczne, zwłaszcza z akceptacją standardów obowiązujących w dziale, utrudnione kontakty z rówieśnikami, brak relacji z innymi dziećmi.

Zobacz również: integracja sensoryczna lodz.