Na co zwrócić uwagę przy planowaniu przestrzeni w sklepie?

Projektowanie sklepów to proces, który wymaga nie tylko uwzględnienia użyteczności przestrzeni, ale też implementacji jej do potrzeb ewentualnych klientów. W obecnych czasach przestrzeń handlowa pełni różnorodne role, od wystawienia towarów po zbudowanie stosownej atmosfery, która zachęci do zakupów. Każdy sklep, niezależnie od branży, powinien być wytworzony w taki sposób, ażeby ułatwiał klientom poruszanie się po sklepie, zapewniał wygodny dostęp do produktów i jednocześnie umożliwiał skuteczną ekspozycję towarów.

Projektowanie sklepów wiąże się z uwzględnieniem wielu aspektów takich jak rozmieszczenie mebli, oświetlenie, ale też przestrzeń dla personelu, strefy kasowe czy magazynki.

Z kolei projekty sklepów obejmują szczegółowe opracowanie planu przestrzeni, który uwzględnia zarówno wygląd, jak i praktyczność. W ramach takiego projektu uwzględnia się rozmieszczenie regałów, lad, witryn czy kas, niemniej jednak również kwestie powiązane z estetyką wnętrza, jak dobieranie palety barw, materiałów wykończeniowych czy stylu mebli. Bardzo dobrze zaprojektowany sklep powinien być przestronny i funkcjonalny, zapewniając komfort zarówno dla klienta, jak i dla pracowników. Na prawdę bardzo często projektanci sklepów muszą uwzględniać także wymagania branżowe i regulacyjne, tj. dostępność dla osób z niepełnosprawnościami, co może wpływać na układ przestrzenny sklepu.

Podczas projektowania sklepów warto również pamiętać o oddziaływaniu elementów marketingowych, które mogą przyciągać klientów. Projekty sklepów uwzględniają użycie odpowiednich technik merchandisingowych, które mają na celu zwiększenie sprzedaży. Bardzo dobre zaprojektowanie przestrzeni daje możliwość na wyeksponowanie towarów w sposób, który przyciąga uwagę kupujących. Oświetlenie, aranżacja witryn, sposób ekspozycji towarów czy wręcz dobrze dopasowana muzyka mogą wpływać na decyzje zakupowe klientów. Projektanci sklepów muszą również dbać o świetny wymianę osób w przestrzeni, co ma znaczenie nie tylko i wyłącznie dla komfortu klientów, ale też dla bezpieczeństwa.

Na etapie projektowania sklepów ważne jest także dostosowanie przestrzeni do technologii, które bardzo często są wykorzystywane w handlu. Współczesne sklepy często wyposażane są w systemy POS, ekrany dotykowe, systemy monitoringu czy wręcz rozwiązania e-commerce, które integrują sprzedaż stacjonarną z internetową. Projekty sklepów muszą przewidywać odpowiednie miejsca na takie technologie a także zapewniać ich odpowiednią obsługę. Projektowanie sklepów to zatem złożony proces, który wymaga nie tylko wiedzy z zakresu architektury i designu, niemniej jednak także zrozumienia potrzeb rynku i klientów.

Sprawdź tutaj: projekt sklepu odzieżowego.